9 اقدام برای آمادگی بارداری چیست؟

0

چیزهایی وجود دارد که شما می توانید برای آمادگی بدن برای بارداری آن ها را دریافت کنید. اگر شما در حال فکر کردن در مورد بارداری و یا در حال تلاش برای باردار شدن هستید. اگر چه تدارکات برای بارداری ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد مانند: زمان تخمک گذاری، سن  و مسائل ناباروری پیچیده اما برای این تصمیم و شروع خانواده ای بزرگتر به شما تبریک می گوییم.

تلاش برای بارداری ممکن است سخت باشد وگاهی  همه چیز تا حد زیادی از دست شما خارج می شود. اما در بسیاری از عوامل شما می توانید آن را کنترل کنید. اگر شما در حال فکر کردن در مورد باردار شدن هستید، حداقل سه ماه قبل از شروع مطمئن شوید که شما این پنج اولویت را به فهرست کارهای خود اضافه می کنید.

اقدامات لازم در بارداری:

1- حفظ وزن مناسب:

داشتن  شاخص توده بدن طبیعی (BMI) برای سلامت کلی شما مهم است. با نداشتن اضافه وزن یا کمبود وزن می توانید شانس خود را برای مواجه با مسائل باروری افزایش دهید. مسائل تخمک گذاری در این دو گروه شایع تر است.  BMI در نظر گرفته طبیعی بین 19 و 24 است، در حالی که زیر 19 کم وزن است و بالاتر از 24 چاقی یا اضافه وزن است.

BMI از 18.5 یا کمتر اغلب باعث قاعدگی نامنظم و مشکلات تخمک گذاری می شود.

یک BMI در محدوده چاق نیز ممکن است موجب  قاعدگی نامنظم و اختلال در تخمک گذاری شود.

2- مصرف مواد مغذی:

یک رژیم غذایی متعادل از میوه ها، سبزیجات، پروتئین بدون چربی، غلات کامل، و فرآورده های لبنی، عملکرد طبیعی سیستم تولید مثل را بهبود می بخشد.

3- اسید فولیک:

زنان در سن باروری باید 400 میکروگرم اسید فولیک در روز مصرف کنند.

4- کلسیم:

زنان در سن باروری باید حداقل 1000 میلی گرم کلسیم در روز مصرف نمایند. از طریق شیر کم چرب، ماست و سبزیجات تیره

5- ویتامین های دوران بارداری:

شما می توانید سعی کنید از مارک های مختلف ویتامین ها چه در دوران بارداری و چه قبل از حاملگی استفاده کنید.

6- کنترل میزان کافئین در بارداری:

میزان کافئین خود را در دوران بارداری کنترل کنید.این مصرف نباید بیش از 200 تا 300 میلی گرم در روز باشد. مصرف برخی از تحقیقات نشان می دهد که کافئین می تواند باعث مشکلات باروری و یا سقط جنین شود.

7- شروع ورزش به طور منظم:

یک مطالعه نشان داد که ورزش متوسط ​​(پیاده روی ، دوچرخه سواری و بازی گلف می تواند بر روی بدن هنگام بارداری تاثیرات مثبتی داشته باشد. از سوی دیگر، این مطالعه همچنین نشان داد که در میان زنان با وزن طبیعی که ورزش شدید  انجام می دانند مانند دویدن، دوچرخه سواری و شنا شانس لقاح، 42 درصد کاهش یافته است. این اثر در زنانی که دارای اضافه وزن یا چاقی بودند مشاهده نشد. ورزش های منظم و هوازی روزی سی دقیقه دو تا سه روز در هفته توصیه می شود.

8- ترک سیگار:

سیگار علاوه بر ایجاد بیماری های قلبی، سرطان ریه و سکته مغزی خطر ابتلا به مشکلات باروری را نیز افزایش می دهد.

9- منع غذای آماده:

ورزش متوسط، سالم، رژیم غذایی متعادل و سالم، پر از چیزهای خوب و لگد زدن به عادت های بد غذایی به طور کلی ناباروری را در زنان کاهش  می دهد. همچنین قبل از بارداری با پزشک خود مشورت کنید و از او بخواهید تا شما را معاینه کند و توصیه های لازم را به شما بدهد.

دکتر سلام


پاسخ دهید