هفته بیست و سوم بارداری و مراقبت های لازم

0

با ورود به هفته بیست و سوم بارداری، شما احساس مادری را بیش از هر زمان دیگری می توانید تجربه کنید و عشق به جنین درون رحمتان، وجود شما را سرشار خواهد کرد. در این مطلب قصد داریم شما را با مراقبت ها و توصیه های هفته بیست و سوم بارداری آشنا نماییم.

کودک شما در هفته بیست و سوم چگونه تغییر میکند؟

کودک شما الآن میتواند انگشت های خود را حتی یکی یکی تکان دهد.

رگهاي خوني در ريه او در حال رشد هستند تا او را براي تنفس آماده كنند.

او عمل بلعيدن را انجام مي دهد اما در اغلب كودكان اولين خروج مدفوع پس از تولد صورت مي گيرد.

استخوان گوش میانی در حال سخت تر شدن می باشد. صداهاي بلند در داخل رحم شنيده مي شوند اما كودك شما را آزرده نمي كنند و حتي موجب آشنايي او

با اين صداها نيز مي شوند به نحوي كه او پس از زايمان از اين صداها نخواهد ترسيد. در عين حال مراقب صداهاي خيلي بلند كه حتي گوش شما را آزار مي دهد باشيد. صداهای بلند ممکن است حتی سبب جهش او شود، البته در این مرحله هنوز ترس را نمی داند و این جهش تنها رفلکس طبیعی است.

تمامی استخوان های بدن او در حال سخت شدن هستند.

منطقه مربوط به حرکت موجود در مغز او به سرعت در حال تکمیل شدن است و کودک شما به راحتی میتواند تکان بخورد.

اکنون نوزاد شما به اندازه ای تکمیل شده است که اگر تولد زودرس داشته باشد، با مراقبت های بهداشتی می تواند به زندگی ادامه دهد. ولی برای تکامل بیشتر و سلامتی بیشتر میبایستی دوران خود را در رحم سپری کند.

 اندازه جنین داخل رحم مادر در هفته بیست و سوم بارداری

اكنون طول بدن كودك شما بيشتر از 29.2 سانتي متر و وزن او بيش از 450 گرم است. پوست او قرمز و چروك خورده است. البته چربی ها در حال جمع شدن در بدن هستند و بدن را به فرم طبیعی در می آورند و از حالت چروکیده خارج می کند.

بدن مادر در هفته بیست و سوم بارداری چگونه تغییر می کند؟

ورزش در هفته بیست و سوم بارداری هفته بیست و سوم بارداری هفته 23 بارداری ماه ششم بارداری علائم هفته بیست و سوم بارداری سه ماه دوم بارداری دوران بارداری تغذیه هفته بیست و سوم بارداری   ورزش در هفته بیست و سوم بارداری هفته بیست و سوم بارداری هفته 23 بارداری ماه ششم بارداری علائم هفته بیست و سوم بارداری سه ماه دوم بارداری دوران بارداری تغذیه هفته بیست و سوم بارداری

به عنوان یک مادر به یاد داشته باشید که چون دوران بارداری زمانی است که هر زن می تواند تجارب متفاوتی را به دست آورد، بنابراین تغییرات به وجود آمده در بدن آن ها نیز می تواند بسیار متفاوت از یکدیگر باشد. لازم است بدانید که شما به عنوان یک مادر باردار لازم نیست با آنچه که از دیگران می شنوید، تحولاتی را در شیوه زندگی و یا رژیم غذایی روزانه خودتان در این دوران حساس به وجود آورید. شما باید تنها به چیزهایی توجه کنید که پزشک معالجتان انجام آن ها را توصیه می کند.
تغییر خاصی که مادر حامله در هفته بیست و سوم بارداری خود می تواند احساس کند، تغییر در شکل و اندازه بدنش است. به نظر می رسد رشد روزانه جنین، بر خلاف روز های اولیه دوران بارداری بیشتر شده و شکم مادر حامله، روز به روز بزرگتر می شود، تغییری که شما در هفته های قبل نمی توانستید آن را به طور کامل احساس کنید.

علائم هفته بیست و سوم بارداری:

1-رشد بیش از حد رحم مادر:

با ورود به هفته بیست و سوم بارداری، رحم مادر به اندازه کافی رشد کرده و سطح شکم او هم نزدیک به 5/1 اینچ بالاتر از نافش قرار گرفته است. متاسفانه قسمت زیرین رحم مادر باردار به طور مستقیم بر روی مثانه او قرار گرفته و به همین علت مادر را با مشکل نشت ادرار مواجه خواهد کرد. بروز این حالت در تمام مادران باردار طبیعی است. مایع آمنیوتیک با این که اغلب یک مایع بی بو است، اما اگر برای یک دوره طولانی نشت آن ادامه یابد، حتما باید توسط دکتر معالج مورد بررسی و آزمایش دقیق قرار گیرد.

2-تغییرات حجم خون:

شما به عنوان یک مادر باردار در این دوره ممکن است برای دستشویی رفتن بیشتر عجله کنید که این تغییر به دلیل افزایش حجم خون در قسمت پایین بدنتان می باشد. علاوه بر این که افزایش جریان خون در مادران حامله، باعث افزایش میزان ادرار آن ها می شود، در اغلب موارد سبب افزایش ترشحات واژن آن ها هم خواهد شد. به عنوان مادر باردار به یاد داشته باشید که که این حالت کاملا طبیعی است، مگر اینکه خونریزی بزرگی به وجود آید و یا مادر احساس ناراحتی شدیدی در قسمت شکم خود کند. لازم است بدانید که در صورت بروز درد و خونریزی، مادر باید بلافاصله با دکتر معالج خود تماس گیرد.

3-بروز رویای شبانه:

ممکن است در این دوران، فرزند شما هم بخشی از رویاهای ناخوشایند باشد که دیدن آن ها باعث شود فکرهای بدی در مورد کودک خود به ذهنتان رسیده و فکر کنید که هرگز آنچه را که انتظار دارید، اتفاق نخواهد افتاد. رویاهایی که یک مادر باردار می بیند معمولا نزدیک به تجارب او هستند. در واقع، مادر باردار آنچه را که به صورت روزمره به دست می آورد، در رویا هم خواهد دید. همین رویاها ممکن است در برخی از زمینه ها باعث نگرانی مادران باردار شود. سعی نکنید که به عنوان یک مادر باردار این رویاها را به عنوان نشانه هایی از اتفاقات آینده به هم اتصال داده و آن را تفسیر کنید. آن ها فقط رویاهایی هستند که در صورت امکان باید فراموش شوند، حتی بدون این که به احساس لذت بردن مادر از این دوران خللی وارد کنند.

4- افزایش به هم ریختگی اعصاب:

ورزش در هفته بیست و سوم بارداری هفته بیست و سوم بارداری هفته 23 بارداری ماه ششم بارداری علائم هفته بیست و سوم بارداری سه ماه دوم بارداری دوران بارداری تغذیه هفته بیست و سوم بارداری   ورزش در هفته بیست و سوم بارداری هفته بیست و سوم بارداری هفته 23 بارداری ماه ششم بارداری علائم هفته بیست و سوم بارداری سه ماه دوم بارداری دوران بارداری تغذیه هفته بیست و سوم بارداری   ورزش در هفته بیست و سوم بارداری هفته بیست و سوم بارداری هفته 23 بارداری ماه ششم بارداری علائم هفته بیست و سوم بارداری سه ماه دوم بارداری دوران بارداری تغذیه هفته بیست و سوم بارداری

با ورود به هفته بیست و سوم بارداری، زمان هایی وجود خواهد داشت که شما مادر باردار احساس کنید شاید فرزندتان سقط شود و این فکر اعصاب شما را به هم خواهد ریخت. اما زیاد جای تعجب نیست، چون بروز این حالات عاطفی هم در مادران باردار کاملا طبیعی است. از آنجا که با پیشرفت دوران بارداری و رشد جنین در رحم مادر، احساس خاصی در او به وجود آمده است، اینک مادر، فرزندش را بخشی از وجود خود دانسته و همیشه نگران او خواهد بود. شما مادر باردار باید برای مقابله با این مشکلات ذهنی، عاطفی و هورمونی، تغییرات فیزیکی زیادی را در دوران بارداری خود به وجود آورید. البته می دانیم که ایجاد تغییرات ناگهانی با توجه به وجود جنین کار آسانی نیست.
برای مقابله با این درگیری های ذهنی، مادر باردار باید خود را برای مقابله با یک مسئولیت بزرگ در نگه داشتن نوزاد آماده کرده و احساس امنیت کند. در نهایت می توان ادعا کرد که احساس عصبی بودن در مادران باردار، کاملا طبیعی است، فقط باید در هنگام بروز این حالت، تنفس عمیق کشیده و استراحت کنند. مادران باردار همیشه باید به خاطر داشته باشند که تمام این حالات گذرا هستند.

5-احساس درد در دنده های مادر:

به وجود آمدن این احساس کاملا طبیعی بوده و مربوط به رشد فرزندتان است. این یک واقعیت است که با به حرکت درآمدن جنین در فضای داخل رحم مادر او می تواند دنده ها و اندام های داخلی مادرش را با مشت و لگد قدرتمند خود تحت تاثیر قرار دهد. در چنین شرایطی، شما مادر باردار ممکن است با درد دنده ها مواجه شوید که معمولا این درد تا پایان دوران بارداری با شما همراه خواهد بود.

6-افزایش خطر سقط جنین:

اگر شما مادر باردار سابقه سقط جنین و یا زایمان زودرس را داشته اید، زیاد عصبی و نگران نشوید. چون اگر آرامش و خونسردی خودتان را حفظ کنید، مدیریت کردن وضعیت بحرانی آسان تر شده و امکان بروز برخی اتفاقات ناگوار کم خواهد بود. تا زمانی که هفته های حساس از دوران بارداری شما بگذرد، فقط نوشیدن آب و استراحت کردن به اندازه کافی می تواند به شما و فرزندتان کمک کند.
شما همچنین می توانید با دراز کشیدن بر روی تخت و بالا بردن قسمت پایین بدن خودتان خطر ابتلا به زایمان زودرس را کاهش دهید. اگر با رعایت کردن تمام جوانب کار، مشکلتان باز هم ادامه داشت، بلافاصله با مراقب بهداشتی بیمارستان تماس بگیرید و کمک دریافت کنید. همیشه به یاد داشته باشید که ممکن است به عنوان یک مادر باردار برای امنیت بیشتر خودتان و نگه داشتن فرزندتان نیاز به دارو و مراقبت های بیمارستانی پیدا کنید.

ورزش در هفته بیست و سوم بارداری

اغلب متخصصان بر این باورند که ورزش کردن علاوه بر کاهش ناراحتی ها و دردهای بارداری برای جلوگیری از بیماری‌های حاد مانند دیابت بارداری، بسیار مفید است. با این وجود، ورزش‌های بیش از حد سنگین ممکن است خیلی خوب نباشند. ورزش روزانه خود را به 30 دقیقه محدود کنید.

تغذیه در هفته بیست و سوم بارداری

ورزش در هفته بیست و سوم بارداری هفته بیست و سوم بارداری هفته 23 بارداری ماه ششم بارداری علائم هفته بیست و سوم بارداری سه ماه دوم بارداری دوران بارداری تغذیه هفته بیست و سوم بارداری   ورزش در هفته بیست و سوم بارداری هفته بیست و سوم بارداری هفته 23 بارداری ماه ششم بارداری علائم هفته بیست و سوم بارداری سه ماه دوم بارداری دوران بارداری تغذیه هفته بیست و سوم بارداری   ورزش در هفته بیست و سوم بارداری هفته بیست و سوم بارداری هفته 23 بارداری ماه ششم بارداری علائم هفته بیست و سوم بارداری سه ماه دوم بارداری دوران بارداری تغذیه هفته بیست و سوم بارداری   ورزش در هفته بیست و سوم بارداری هفته بیست و سوم بارداری هفته 23 بارداری ماه ششم بارداری علائم هفته بیست و سوم بارداری سه ماه دوم بارداری دوران بارداری تغذیه هفته بیست و سوم بارداری

کنترل وسوسه خوردن غذاهای بی فایده در مواقعی که هوس خوردن غذاهایی مثل چیپس، کیک، غذاهای حاضری و شکلات را دارید، سخت است. سعی کنید غذاهای ناسالم را کلا از رژیم غذایی خود کنار بگذارید اما اگر بعد از 2 یا 3 روز خسته شدید از غذاهای جایگزین استفاده نمایید که هوس شما را بدون افزودن کالری بیش از حد برطرف می سازد.

قبل از پخت هرنوع گوشت، چربی های آشکار آن را جدا کنید. روغن و چربی که در سطح سوپ و آبگوشت ها قرار می گیرد را جدا کنید. به جای سرخ کردن غذاها آنها را کباب کنید یا آب پز و بخارپز کنید. برای تفت دادن غذاها از روغن زیتون استفاده کنید و از ماهی تابه های نچسب و یا ماهی تابه هایی استفاده کنید که به مقدار کمی روغن نیاز دارند. برای افزایش کلسیم شیر، پودر سرشیر خشک شده به آن بیفزایید و بیشت از فراورده های لبنی کم چرب یا معمولی استفاده کنید.

توصیه های مذهبی

جنین از پنج ماهگی به بعد قادر است صداها را بشنود، بنابراین به خصوص از بعد پنج ماهگی، قرائت قرآن اثر بسزایی در روح و روان کودک دارد. اگر می خواهید که فرزندتان رنگ و روی خوب و زیبا داشته باشد به سراغ دوستان کبد بروید. دوستان کبد عبارتند از : روغن زیتون، روغن ماهی، کره، خیار، کاهو، کاسنی، کنگر، هویج، شیرخشت، زرشک و عناب. توصیه شده است که سوره “توحید” را هر روز 50 بار بعد از نماز صبح بخوانید و هر شب تسبیحات حضرت زهرا را پیش از خواب بخوانید.

عوارض خوردن دارو در بارداری

ورزش در هفته بیست و سوم بارداری هفته بیست و سوم بارداری هفته 23 بارداری ماه ششم بارداری علائم هفته بیست و سوم بارداری سه ماه دوم بارداری دوران بارداری تغذیه هفته بیست و سوم بارداری   ورزش در هفته بیست و سوم بارداری هفته بیست و سوم بارداری هفته 23 بارداری ماه ششم بارداری علائم هفته بیست و سوم بارداری سه ماه دوم بارداری دوران بارداری تغذیه هفته بیست و سوم بارداری   ورزش در هفته بیست و سوم بارداری هفته بیست و سوم بارداری هفته 23 بارداری ماه ششم بارداری علائم هفته بیست و سوم بارداری سه ماه دوم بارداری دوران بارداری تغذیه هفته بیست و سوم بارداری   ورزش در هفته بیست و سوم بارداری هفته بیست و سوم بارداری هفته 23 بارداری ماه ششم بارداری علائم هفته بیست و سوم بارداری سه ماه دوم بارداری دوران بارداری تغذیه هفته بیست و سوم بارداری   ورزش در هفته بیست و سوم بارداری هفته بیست و سوم بارداری هفته 23 بارداری ماه ششم بارداری علائم هفته بیست و سوم بارداری سه ماه دوم بارداری دوران بارداری تغذیه هفته بیست و سوم بارداری

هیچگاه در دوران بارداری دارو را بدون نسخه پزشک مصرف نکنید. مصرف بعضی از داروها در این دوران می توانند عوارض زیادی به روی جنین داشته باشند. در زیر فهرست بعضی داروها و عوارض احتمالی جنینی و نوزادی آن ها آمده است:

پروژسترون: نقایص قلبی، مذکر شدن جنین مونث

تتراسایکلین: تغییر رنگ دندان های جنین از زرد به قهوه ای

استربتومایسین: آسیب شنوایی نوزاد

وانکومایسین: آسیب به گوش و کلیه نوزاد

وراپامین: نقص اندام های جنین

دیوریتیک ها: کاهش پلاکت نوزاد و خونریزی نوزاد

وارپاین: ضدانعقاد

لیتیوم: اختلال قلبی و عروقی نوزاد

ایندومتاسین: خونریزی مغزی نوزاد و مشکلات روده ای پس از تولد

نکاتی برای پدرها در هفته بیست و سوم بارداری

بهتر است زمان های آزاد خود را با همسر و فرزند باشید. در این زمان درباره آینده فرزند خود صحبت کنید.

تصمیم بگیرید چه مدت پس از زایمان مرخصی می گیرید و به همسرتان کمک می کنید. وظایف خود را مطابق با نیازها برنامه ریزی کنید.


هرگونه کپی برداری با نام دکتر سلام و لینک دهی مستقیم مجاز است.

 

بیشتر بخوانید:

هفته شانزدهم بارداری و مراقبت های لازم

هفته هفدهم بارداری و مراقبت های لازم

هفته چهاردهم بارداری و مراقبت های لازم

هفته سیزدهم بارداری و مراقبت های لازم


پاسخ دهید