غذاهایی که با یبوست مبارزه می کنند

0

 

شاید بحث در مورد یبوست مثل بحث در مورد بودن یک فیل در اتاق باشد. اما در برخی از موارد باید آن را مورد بحث قرار داد. چون هر کسی می تواند در برخی از دوره های زندگی خود با آن روبرو می شود که ممکن است برایش عذاب آور هم باشد.

دلایل ایجاد یبوست:

یبوست می تواند به دلایل مختلف اتفاق افتد. اغلب اوقات، می توان آن را در یک رژیم غذایی فقیر و سبک زندگی ناسالم دانست. بنابراین اگر شما مقدار زیادی فیبر مصرف نمی کنید، مقدار زیادی از غذاهای فرآوری شده را در لیست غذایی مصرفی خود دارید، آب بدنتان را به طور منظم  از دست می دهید و غیر فعال هستید، در نتیجه اغلب اوقات یبوست دارید.

 

در اینجا برخی از مواد غذایی وجود دارند که می توانند به پیشگیری، تسکین و جلوگیری از یبوست کمک کنند. فقط می دانم که نیازهای فیبر از فردی به فرد دیگر متفاوت است. بسته به سن و جنس ، موسسه ملی دیابت و  هاضمه و کلیه می گوید که بزرگسالان باید 22-34 گرم فیبر در هر روز دریافت کنند.

 

و اگر شما نیاز به افزایش دریافت فیبر غذایی دارید باید توجه داشته باشید که به تدریج این کار را انجام دهید. به این ترتیب شما از نفخ، استفراغ و دیگر مشکلات شکم اجتناب می کنید. همیشه با پزشک خود قبل از تغییر رژیم غذایی خود صحبت کنید و اگر شما مدت طولانی  است که یبوست شدید دارید به یک پزشک مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید تا به شما در رفع مشکلات جدی کمک کند.

 

درمان یبوست با این مواد غذایی:

آب

آب کمک می کند تا مواد زائد از طریق روده شما حرکت کند و فعالیت روده ی شما به طور منظم و صحیح انجام گیرد. به علاوه آب مدفوع را نرم تر کرده و  باعث می شود آسان تر از طریق روده بزرگ حرکت کند و به شما  حس سلامت روده را منتقل کند. نیازی به ذکر این مورد نیست که  آب مزایای بهداشتی دیگری مانند نگه داشتن پوست شما در شرایط مطلوب و بهینه ساختن عملکردهای سلولی شما دارد. حوصله آب را ندارید؟  و خوردن آب برای شما سخت است؟ پس سعی کنید کمی لیمو و یا آب آلیمو به آب خود اضافه کنید تا راحت تر آن را بنوشید.

با این کار شما ممکن است دریابید که آب می تواند به از بین بردن یبوست شما کمک کند و همین تشویقی باشد برای استفاده بیشتر شما از آب و مرتب سازی ساختار دفع بدنتان. کنگر فرنگیفیبر به شما کمک می کند حرکت روده شما به طور منظم باقی بماند. این مورد حجم مدفوع شما را افزایش می دهد که همین مورد به عضلات دستگاه گوارش برای حرکت دادن مواد زائد کمک می کند.

این بدان معنا است که مواد غذایی پردازش شده می توانند در درون شما حرکت کنند. کنگر فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان و سرشار از فیبر است. کنگر فرنگی، اسفناج و گوجه فرنگی گیلاسی را در مهمانی های بعدی خود سرو کنید. کنگر فرنگی را می توان به مربع های کوچک اشتها آور و خوشمزه خورد کنید. یا به عنوان یک غذای اصلی برای ناهار یا شام استفاده کنید. سیبسیب پر از فیبر است.

نوعی از فیبر که آب را جذب می کند. بنابراین، این فیبر محلول کمک می کند تا آب از طریق دستگاه گوارش جذب و حفظ شود. پس از آن به جلوگیری از یبوست برای عبور راحت از روده کمک می کند. سیب ها دارای پکتین بالا نیز هستند، یک فیبر طبیعی که برای حرکت سریع روده به شما کمک می کند.

 

بلغور جو دوسر

جو دو سر یک دانه کامل با هر دو نوع فیبر یعنی فیبر غیر قابل حل (که توسط روده شکسته نشده و جذب جریان خون می شود) و فیبر محلول است. به علاوه، این دانه ها به کاهش خطر ابتلا به دیابت و کلسترول پایین کمک می کنند. شما و فرزندانتان شروع روز با این بلغور جو دوسر را دوست خواهید داشت. در واقع، یک مطالعه که در نشریه تغذیه و متابولیسم منتشر شده نشان می دهد که خوردن بلغور جو دوسر برای داشتن صبحانه ای کامل ، گرسنگی کمتر  وجذب کالری کمتر به خصوص اگر شما اضافه وزن دارید بسیار مناسب می باشد.

 

قهوه

آیا تا به حال توجه کرده اید که زمانی شما یک فنجان قهوه با معده خالی مصرف می کنید بلافاصله نیاز به دستشویی پیدا می کنید؟ قهوه، و همچنین سایر نوشیدنی های گرم مانند چای گیاهی و یا آب گرم با آب لیمو (اسید سیتریک در آب لیمو باعث تحریک دستگاه گوارش می شود) باعث تحریک انقباضات عضلانی در روده بزرگ می شوند و به شما برای داشتن حرکت سریع روده کمک می کنند. فقط مطمئن شوید که مقدار زیادی آب مصرف می کنید به این دلیل که قهوه آب بدن را می گیرد و می تواند مشکل شما را بدتر هم کند.

 

حبوبات

لوبیا، نخود، نخود سبز و دیگر حبوبات سرشار از فیبر هستند. لوبیا حاوی نشاسته فیبر مانند، شناخته شده به عنوان نشاسته مقاوم است که به عنوان یک ملین ملایم عمل می کند و به تعادل باکتری های موجود در دستگاه گوارش کمک می کند. مراقب باشید که مصرف مقدار زیادی از لوبیا می تواند نفخ و گاز معده را شروع کند. بنابراین، شما ممکن است احساس بدتری از قبل داشته باشید. به همین دلیل است که شما باید به تدریج مصرف حبوبات خود را افزایش دهید. البته افزودن انواع سبزیجات را نیز فراموش نکنید.

 

کشمش و آلو

کشمش ها سرشار از فیبر هستند و شامل اسید تارتاریک است که اثر ملین دارد و آلو (همچنین به عنوان آلو خشک شناخته می شود) یک ترکیب است که باعث انقباضات روده کمک می کند. بنابراین، آلو نیز به عنوان یک ملین ملایم عمل می کند. برای شروع روز خود را با کشمش و آلو شروع کنید تا اثر آن را ببینید.

دکتر سلام


پاسخ دهید