برای اجتناب از آنفولانزا فراتر از واکسن عمل کنیم

0


آنفولانزا سبب بروز سردرد، ضعف، تب، سرفه، عطسه و درد می شود. این می تواند برای مردم پر از بدبختی باشد و بسیاری از ما می خواهیم در صورت امکان از آن جلوگیری کنیم. مراکز ایالت متحده برای کنترل بیماری ها  (CDC)  توصیه می کند، همه ی افراد بالای ۶ ماه واکسن آنفولانزا دریافت کنند. اما این واکسن تنها روش برای جلوگیری از بیماری زمستانی نیست.


محدودیت واکسن آنفولانزا:

هر سال سازمان بهداشت جهانی فرمول واکسن آنفولانزا را برای محافظت در برابر ۳ یا ۴ نوع ویروس آنفولانزا پیش بینی می کند. در این سال واکنش آنفولانزا ۳ ظرفیتی در برابر آنفولانزای A H1 N1 و آنفولانزای A H3 N2  و نوعی آنفولانزای B محافظت می کند. با این حال ویروس آنفولانزا به سرعت در حال تکامل است. اثر واکسن بستگی به سن و سلامت فرد دارد. واکسن هرگز در پیشگیری از مردم در برابر ویروس آنفولانزا ۱۰۰ درصد مؤثر نیست. در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ این واکسن به سختی برای همه مؤثر بود. علاوه بر این، واکسن آنفولانزا تنها در برابر ویروس آنفولانزا از شما محافظت می کند.
محققان تخمین می زنند که تنها ۷ تا ۵۰ درصد از بیماری های مشابه آنفولانزا توسط یک ویروس آنفولانزا ایجاد می شوند. بیش از ۲۰۰ ویروس دیگر باعث بیماری آنفولانزا می شوند مانند: ویروس تنفسی سن سی شیال، بوکا ویروس و رینو ویروس. شیوه ی زندگی سالم ممکن است بهترین روش پیشگیری باشد.

اتخاذ یک شیوه ی زندگی ضد ویروس:

در یک آزمایش کنترل شده، افراد به مدت ۵ روز در معرض ویروس سرماخوردگی و نظارت با دستگاه های تشخیص حرکت قرنطینه شدند. افرادی که ۵ تا ۶ ساعت خواب بودند چهار ممیز دو برابر بیشتر احتمال دارد مریض شوند نسبت به کسانی که ۷ ساعت یا بیشتر خواب بودند.
کاهش سطح استرس ممکن است به جلوگیری از بیماری های زمستانی به شما کمک کند. استرس سبب می شود افراد ۲ برابر بیشتر به این ویروس مبتلا شوند. فعالیت بدنی، صرف وقت در طبیعت و مدیتیشن، مسکن استرس می باشد.

رژیم غذایی سالم:

یک رژیم غذایی سالم با حمایت از سیستم ایمنی بدن برای جلوگیری از بیماری کمک می کند. در یک مطالعه تعدادی از مواد غذایی برای حمایت از سیستم ایمنی بدن نام برده شده است، از جمله: مرکبات و سایر غذاهای غنی ویتامین C.

ویتامین C :

در سلول های خاصی برای حمایت از عملکرد سیستم ایمنی بدن عمل می کند. ویتامین ها به حرارت حساس هستند. بنابراین مرکبات را به جای پختن، به صورت خام مصرف کنید.

غذاهای غنی از ویتامین A:

ویتامین A می تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن و سلامت دستگاه تنفسی را بهبود ببخشد. کدو تنبل، هویج، سبزیجات ریشه ای سرشار از ویتامین A هستند. ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است، بنابراین خوردن این مواد غذایی با چربی برای جذب بهتر مؤثر است.

ماست و سایر غذاهای غنی از پروبیوتیک:

تحقیقات نشان می دهد خوردن ماست می تواند عملکرد سیستم ایمنی را بهبود ببخشد. در یک مطالعه افرادی که روزانه دو فنجان ماست به مدت ۴ ماه خوردند، اینتر فرون گاما بیشتری دارند. اینتر فرون گاما ۴ برابر بیشتر یک پروتئین است که کمک می کند بدن با بیماری مقابله کند.
در مطالعه ی دیگر زنانی که یک فنجان ماست در روز برای چهار هفته خوردند ۳۰ درصد افزایش در سلول های لنفوسیت تی دارند، که این سلول ها با عفونت مبارزه می کند. مکمل های اسیدوفیلوس برای جلوگیری از علائم سرماخوردگی و آنفولانزا در کودکان مؤثر می باشد.

شربت اقطی:

این شربت به کم شدن علائم آنفولانزا در ۴ روز طی یک مطالعه ی تصادفی کمک کرد. شربت اقطی یک درمان سنتی برای تعدادی از بیماری ها است. جو، سیر، سوپ مرغ، چای و قارچ به سیستم ایمنی بدن کمک می کنند.

روش های بهداشتی:

طبق مطالعاتی شستن مکرر دست ها با آب و صابون سبب انتقال کمتر ویروس می شود. غرغره کردن آب نمک یک بار در روز عفونت تنفسی فوقانی را کاهش می دهد. ویروس ها و عوامل بیماری زا در زمستان بیشتر شایع اند. بنابراین در این فصل به مقدار زیاد استراحت کنید، خوب غذا بخورید و از خود مراقبت کنید.


پاسخ دهید