«ایبوپروفن» ریسک ایست قلبی را افزایش می دهد

0

سلامت نیوز: تحقیق جدید نشان می دهد ایبوپروفن و سایر داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی موسوم به NSAID موجب افزایش ریسک ایست قلبی می شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، تیمی از محققان دانشگاه کپنهاگ دانمارک دریافتند مصرف هر نوع NSAID، از جمله ایبوپروفن، ریسک ایست قلبی را تا ۳۱ درصد افزایش می دهد. دیکلوفناک، نوع خاصی از NSAID که فقط باید توسط پزشک تجویز شود ریسک ایست قلبی را تا ۵۰ درصد افزایش می دهد.

گونار گیسلاسون، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: « NSAIDها باید بااحتیاط و با تجویز پزشک مصرف شوند چرا که مصرف این نوع مُسکن ها ریسک ایست قلبی را افزایش می دهد.»

در این مطالعه، محققان گزارش افراد پذیرش شده در بیمارستان به خاطر ایست قلبی را بین سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰ بررسی کردند. محققان دریافتند از بین ۲۸,۹۴۷ بیماری که به خاطر مشکلات قلبی در بیمارستان بستری شده بودند، ۳۳۷۶ بیمار یک ماه قبل از حمله قلبی با NSAID تحت درمان قرار گرفته بودند.

طبق گزارش محققان، NSAIDها با کاهش تولید پروستاگلاندین ها، ماده شیمیایی طبیعی تولیدشده از طریق بدن که موجب بروز التهاب، درد و تب می شود، عمل می کنند.

علاوه بر تسکین درد و کاهش تب، این دارو در تشکیل خون هم دخالت کرده و موجب محدودیت عملکرد شریان ها و عروق خونی در افزایش نگهداری مایعات و بالارفتن فشارخون می شوند.

محققان تاکید می کنند بیماران مبتلا به بیماری های قلبی-عروقی، بااحتیاط این داروها را مصرف کنند یا به طورکلی از مصرف آنها خودداری نمایند. همچنین افراد بدون مشکل قلبی هم باید از مصرف بیش از ۱,۲۰۰ mg ایبوپروفن در روز اجتناب کنند.


پاسخ دهید